et_pb_section

Plynaři z GasNetu jezdí na biometan. Emise sníží o 1 356 tun oxidu uhličitého

01. srpna 2021

Až 20 milionů kilometrů najezdí ročně vozy skupiny GasNet při kontrolách plynovodní sítě. Čtyřicet procent z nich využívá jako palivo stlačený zemní plyn (CNG), který je oproti benzínu nebo naftě výrazně ekologičtější. Spotřebu těchto vozů nyní postupně nahrazuje biometan (bioCNG), což ročně ušetří 1 356 tun emisí oxidu uhličitého.

GasNet dlouhodobě pracuje na snižování vlastní ekologické stopy. Patří sem i snižování emisí u aut, s jejichž pomocí zaměstnanci kontrolují plynovodní sítě o celkové délce 65 000 kilometrů. U 40 procent vozů využívá skupina jako palivo stlačený zemní plyn (CNG), který má oproti benzínu či naftě nižší emisní stopu i hospodárnější provoz. Ze CNG teď přechází plynaři z GasNetu na bioplyn (bioCNG), který se vyrábí z biologicky rozložitelného odpadu. Díky němu skupina ročně ušetří nejméně 1 356 tun emisí oxidu uhličitého.

„Jsme plynaři a plynu věříme. Biometan je společně s vodíkem nebo syntetickým metanem možnou budoucností našeho odvětví. Rozhodnutím přejít u našich aut ze stlačeného zemního plynu na biometan naplňujeme naši strategii, která stojí na odpovědném chování vůči životnímu prostředí, společnosti a na udržitelném podnikání,“ řekl Chief Financial Officer skupiny GasNet Thomas Merker.

Zelený plyn ze zbytků jídla či biologického odpadu

Biometan je zajímavý v tom, že lze k jeho výrobě využít zbytky z jídel, kafilerie, kejdy, kompostu či jiného biologického odpadu. Navíc má také značný ekologický přínos. Oproti dieselovému pohonu neprodukuje motor žádné rakovinotvorné částice a zdaleka tolik nezatěžuje životní prostředí. 

Využití biometanu ve vozech ale není jedinou aktivitou, kterou skupina GasNet s tímto plynem aktuálně podniká. Už více než rok vtláčí jako první v České republice biometan do své plynárenské sítě z bioplynové stanice v Rapotíně na severní Moravě.

Zástupci GasNetu zároveň předpokládají, že plyn najde brzy uplatnění i v dalších oblastech. Nejvíce se mluví o silniční nákladní dopravě nebo vytápění. Podle odhadů by mohl biometan do roku 2030 tvořit až 10 % celkového spotřebovaného plynu na českém území.

Poslední články

Navyšujeme produkci biometanu v EFG Rapotín BPS. Na více než dvojnásobek

Navyšujeme produkci biometanu v EFG Rapotín BPS. Na více než dvojnásobek

Společnost Energy financial group (EFG) v září zahájila plánovaný proces navýšení výrobní kapacity bioplynové stanice EFG Rapotín BPS, která již pět let dodává do sítě certifikovaný zelený plyn s nízkoemisní stopou. V rámci tohoto rozšíření proběhne instalace nové...

EFG Rapotín BPS: Mimořádná zpráva k povodňové situaci 

EFG Rapotín BPS: Mimořádná zpráva k povodňové situaci 

16. září 2024 Jesenicko a Šumpersko jsou nejpostiženějšími oblastmi současných povodní. Ty se nevyhnuly ani obci Rapotín, kterou se prohnala podle současného předpokladu až stopadesátiletá voda. Bioplynová stanice EFG Rapotín BPS nicméně přečkala tuto krizovou situaci...

ČLEN SKUPINY:

efg_logo